El cialènder nònes 2022

El cialènder nònes 2022

El cialendar nones publicià dal Comitato della Charta de Regola de Ciavaren che chest an el fà el trentenal, za che l’è stà enventàda chel che era sindaco alora Marco Zini.

Chesti de Ciavaren i è nadi envanti par Trent’ani fando en calsiasi an sia la Festa della Charta della Regola che tante autre manifestazion a Ciavaren e en tanti posti, paesi e zità del Trentin, spezie col grop de i vecli mistieri, cole alzare dei secoi pasadi e con grant partezipazion de la zent spezialment dei zoni delle nueve, zenerazion parché no i eva mai vist come se laorava el vin, pradi, ciampi e en ciasa enti secoi pasadi, fin a mez zirca del 1900.

I primi de sti tempi a scriver en Nones sclet, a envantarse al cialendr cole parole nonese ladine l’è stà propi chei de Ciavaren 18 ani fà. A recordar la Charta de la Regola i’a scomenzà 30 ani fà, prima dela fondazion dela Rezia, che l’en fondada 25 ani fà, prima de tut su suzeriment del linguista de Oxford David Wilkinson, e subit dopo dala sotoscrita, con tanti autri nonesi, seguri come mi el me om che el Nones l’è na lenga ladina.

E President de el Comitato dela Charta dela Regola d’in prima Marco Zini, dopo per arcanti ani el Maestro Stefano Battocletti, che l’è restà curador del cialender e ades la brava sartora e “stilistaFrancesca Malench.

Par l’an che vegn el cialendar el porta par ogni mes arcanti articoi de La Charta de la Regola orizinaria del 1632, che l’è propi en document straordinari de come i nosi vecli (i è en sto caso chei da Ciavaren) i gieva en ligiam coi pradi. Ma se ciapis ancia che el ligiam coi pradi, arboi, ciampi, bosci l’era enzi fort che i fisava le regole par tegnir ben la so tera, ma ancia par defenderla dai autri, chei che zerciava de robar calche vergot de legnam o de arboi o de toci de legni del bosc dei autri, ma ancia a chei de autri paesi che i  zerciava de pasar ente strade de Ciavaren, za che g’era chele Imperiali: calsiasi che no respetava le regole el cogneva pagiar multe salade, render la roba robada e zerciar ancia testimoni. El control su tuta la ciampagna e i bosci l’era fat da giazari e sautari.

La Charta de la Regola l’è n’esempi ecezional de “vera democrazia” enti nosi paesi, perché le niva proada dala popolazion, clamada entel plaz, ai tempi stabilidi; le Charte le era autorizade sia dal Prinzipe Vescovo sia che dal’Imperator. E pù se doprava en vecl nones ladin, che l’è amò pù vizin al latin che chelche parlan noi autri.

Ancia i nomi dei santi de tut l’an ‘entel  Cialender i è scriti entel vecel nones, come clamaven la zent fin calche an fà.

Dala Presentazion del Cialender de Stefano Battocletti

Le pagine sono illustrate con immagini tratte da uno dei più celebri e noti documenti iconografici più o meno coevi della nostra Charta, il Ciclo dei Mesi di Torre Aquila di Trento. Realizzato da un pittore boemo, conosciuto come Maestro Venceslao, attorno al 1400. Completano le pagine le fotografie, tratte (tranne 2) dalla produzione di Giuseppe Ruatti, agronomo insigne, studioso e antifascista nato a Rabbi in val di Sole nel 1886. Il dipinto in copertina è dell’artista Candido Marches: una libera interpretazione della piazza come poteva essere ai tempi della Regola.

Caterina Dominici